Hiking i trekking se često koriste kao sinonimi, ali da li je to zaista tako? Ako ne možete sa sigurnošću da odgovorite na ovo pitanje, nastavite da čitate naš blog.

U ovom tekstu saznajte nešto više o hikingu i trekingu i budite spremni za ovu avanturu u prirodi, dok ste na našem raftingu Tarom.

Hiking i trakking

Hiking i trekking definicija

Hiking se definiše kao kraće pešačenje u prirodi, planinarskim putevima ili pešačkim stazama.

Definicija trekinga je odlazak na dugo zahtevno putovanje, obično pešice. Ovo je napornije višednevno iskustvo u prirodi, koje za cilj ima da testira vaše sposobnosti.

Kada pogledate zvanične definicije složićete se da su ove dve aktivnosti veoma slične. Kada bismo to preveli na najosnovniji nivo, hiking je pešačenje na velike daljine u kraćem vremenskom periodu, dok je treking višednevna aktivnost u prirodi. 

Hiking i trakking

Šta je hiking?

Prema definiciji, koju smo naveli hiking je rekreativna aktivnost koju možete planirati na kratak rok. Kad pomislimo na hiking, pomislimo na jednodnevnu pešačku avanturu u prirodi. Hiking je oblik pešačenja sa određenom svrhom uživanja i istraživanja prirode.

Trekking je?

Iako definicija kaže da je trekking prenaporan, to zaista ne mora biti tako. Vaše putovanje može trajati u zavisnosti od vaših mogućnosti kako vremenskih tako i novčanih (od 2 dana do 200 godina 🙂 ). Ukoliko ste na višednevnoj ekspediciji u prirodi, to se onda smatra trekingom. Treking se može još objasniti i kao kombinacija hikinga i višednevnog planinarenja. 

Hiking i trekking

Hiking vs Trekking ključne razlike:

1. Minimum fizičke spreme

  • Hiking – Morate biti spremni na pešačenje od bar 4,5h
  • Trekking – Fizička spremnost za 7h dnevno pešačenja, nekoliko dana zaredom

2. Distanca

  • Hiking – Distanca od 4 km do 50 km  
  • Trekking – Distanca od 50 km do 24.000 km i više

3. Intenzitet

  • Hiking –  Pešačenje se kreće od lakih do teških staza
  • Trekking – Dosta intezivniji i naporniji u odnosu na hiking

4. Kome je namenjen

  • Hiking –  Odlično za početnike
  • Trekking – Teži nivo u odnosu na hiking

5. Trošak za opremu

  • Hiking – Jeftino i nemate potrebu za skupom opremom
  • Trekking – Skuplje i potrebno daleko više opreme u odnosu na hiking

     

6. Staze

  • Hiking –  Staza unapred isplanirana i obeležena
  • Trekking – Pešačenje kroz prirodu, često kroz šumu, planinskim (divljim) stazama

Zdravstvena korist Hikinga i Trekkinga

1. Smanjuje rizik od srčanih bolesti i poboljšava krvni pritisak

Ove dve aktivnosti čine čuda za Vaš organizam. Mnoge studije koju su sprovedene u svetu preporučuju da hodate najmanje sat vremena dnevno, barem pet dana u nedelji. Ovo smanjuje rizik od moždanog udara za 50%! Ukoliko praktikujete hiking i trekking redovno, umnogome regulišete vaš krvni pritisak i poboljšavate rad vašeg srca i celokupnog organizma.

pešačenje

2. Bolja kondicija i fizička sprema

Ove 2 aktivnosti čine neverovatne stvari vašim mišićima. Vaša snaga kao i muskulatura vašeg donjeg dela tela (noge, zadnjica, tetive, listovi) će značajno ojačati. Naravno povećavate i vašu izdržljivost, pogotovo ako na trekking idete sa velikim rancem.

3. Poboljšate Vaše mentalno zdravlje

Pravi način da pobegnete od svakodnevnog stresa jeste odlazak u prirodu. Stres i anksioznost se mogu javljati ukoliko mnogo vremena provodite u zatvorenom, te je hiking i trekking odličan lek za Vaše mentalno zdravlje. 

Hiking i trakking

4. Hiking i Trekking sagorevaju kalorije

Ako želite da smršate, ovo je najbolja teretana – teretana u prirodi. Prema istraživanjima, pešačenjem se sagoreva od 440 do 550 kalorija na sat. Da li možete da zamislite koliko ćete kalorija izgubiti na višednevnom pešačenju u prirodi? 

6. Priroda vas čini kreativnijim

Pored svih zdravstvenih benefita, boravak u prirodi vas svakako može učiniti i kreativnjim. Provođenjem vremena u prirodi i upijanjem D vitamina (sunčevih vitamina) uticaće i na vašu kreativnost i na vaš um. Vitamin D je takođe odličan za održavanje zdravih kostiju i zuba, imunološkog sistema i jačanja kardiovaskularnog zdravlja.

kreativnost

7. Provedite vreme sa svojim ljubimcem u prirodi

Priroda + vreme sa vašim kućnim ljubimcem = savršena kombinacija. Povedite svog psa sa sobom i verujte nam da će vas ova avantura napuniti pozitivnom energijom. 

Hiking i trakking

Oprema za Hiking i Trekking

Kvalitetna oprema za odlazak na hiking i trekking mora da vam bude prioritet. Kvalitetna obuća i odeća omogućiće Vam da uživate u dugim šetnjama, bez obzira na vremenske prilike koje Vas očekuju.

Planinarske cipele su „must have“ za jednu ovakvu avantaru. Naravno ukoliko idete na kraće dnevno pešačenje možete ići i u udobnim patikama, ali za duža višednevna pešačenja neophodne su dobre planinarske cipele ili čizme. Za trekking postoje specijalne čizme sa potporom za zgobove, koje Vam zaista preporučujemo.

Ranac. Za kraća dnevna pešačenja lagani (obični) ruksak je sasvim dovoljan. Ukoliko idete na trekking,  gde je potrebno da nosite hranu i šator, ranac od 50-60L bi trebao biti dovoljan. Obavezno uz ranac nabavite pojas koji se može podesiti za leđa, radi lakšeg nošenja tereta.

Šator i vreća za spavanje su jako bitna oprema ukoliko idete u ovu višednevnu pustolovinu. Komfort i temepratura su dve osnovne stvari koje su Vam bitne kod izbora opreme za spavanje.

oprema za treking

Oprema za hiking

  • Mapa/kompas
  • Voda
  • Lampa
  • Pribor za prvu pomoć
  • Hrana za dan proveden u prirodi
  • Švajcarski nožić, ili neka druga vrsta rasklopivog noža
  • Oprema za paljenje vatre

oprema za hiking

Oprema za trekking

  • Ruksak
  • Pribor za prvu pomoć
  • Oprema za paljenje vatre
  • Šator za spavanje
  • Vreća za spavanje
  • Hrana
  • Mapa/kompas
  • Švajcarski nožić, ili neka druga vrsta rasklopivog noža
  • Filter za vodu
  • Zaštita od sunca
  • Lampa
  • Kanap

mape gps hiking

Kompas, mape i GPS uređaj. Pre nego što krenete na bilo koje planinarsko putovanje, pobrinite se da imate na vašem uređaju skinutu detaljnu mapu celog područja. Za duža putovanja je dobro imati GPS uređaj ili kompas

Šta je bolje hiking ili trakking?

Da li je bolje ići na hiking ili na trakking? Pa zaista zavisi od mnogo faktora, a pre svega od vaših afiniteta i mogućnosti. Ukoliko ste novi u ovom svetu pešačenja, predlažemo Vam da krenete sa hikingom i da tek kada steknete fizičku spremu, odvažite se i krenete na dvodnevni trekking.

Hiking i trakking

Nadamo se da ste naučili nešto novo i da smo uspeli da Vam razrešimo nedoumicu oko ovih pre svega zanimljivih aktivnosti u prirodi.

Autor: Stević Nebojša