Ako ste ikada kupovali avio karte, ili se raspitivali o cenama istih, sigurno znate da klase u avionu, pored destinacije i sezone putovanja, određuju njihovu cenu. Ukoliko imate bilo kakve nedoumice oko toga koje avionske klase postoje, u čemu se razlikuju i šta podrazumevaju, u nastavku teksta saznaćete sve na tu temu.
Još kada je davne 1903. godine zabeležen istorijski početak leta čoveka sa konstrukcijom koja je nazvana - avion, bilo je jasno da će ova naprava promeniti način života ljudi. Upravo su način života i komercijalne potrebe uticale da se pojave klase u avionu - koje se razlikuju po svom sadržaju.
Danas nam avionski letovi omogućavaju dolazak do najudaljenijih destinacija na siguran i brz način. I dok piloti brinu o bezbednosti putnika, klase u avionu određuju komfor tokom leta.
Prilikom kupovine avio karata putnicima se nudi mogućnost da izaberu klasu koju žele, pa je isti slučaj i kada želite da rezervišete avio karte preko sajta Turističke agencije Lider Travel. Međutim, nemaju sve avio kompanije istu klasifikaciju. Lowcost kompanije (čija su obeležja jeftini letovi, odnosno najpovoljnije avio karte) imaju samo ekonomsku klasu.
U većini aviona postoje 3 klase avio karata:
1. Ekonomska klasa
2. Biznis klasa
3. Prva klasa
Ono što je bitno da znate jeste to da nema svaki avion identična sedišta i potpuno iste usluge na klasi. Sedišta i luksuz koji ide uz pojedina mesta, razlikuju se od aviona do aviona, odnosno zavise od toga kojom kompanijom putujete. Još jedan faktor jeste i dužina leta.
Generalno se klase u avionu razlikuju po broju putnika, njihovoj zahtevnosti, vrsti usluge, količini prtljaga, obrocima, komforu sedišta, ali i zabavi na letu.
Putnici uglavnom lete ekonomskom klasom, i njoj je prilagođena većina putničke kabine. Najveći broj putnika na ovoj klasi znači i to da stjuardese ovde imaju najviše posla, pa na ovom delu aviona i započinju svoju karijeru, kako bi se u startu suočile sa velikim brojem zahteva i naučile da se dobro organizuju.
U ovom delu aviona sedišta su klasična, delimično obarajuća i poseduju legroom - odnosno prostor za noge standarde veličine, seat pitch - odnosno razmak između susednih sedišta kao i odgovarajuću širinu.
Ovi parametri se takođe razlikuju u zavisnosti od toga da li se radi o regionalnom, odnosno kraćem letu, ili interkontinentalnom odnosno dugolinijskim. Kratkolinijski let podrazumeva prosečnu udaljenost sedišta od 74 do 89 cm, a dugolinijski od 76 do 94 cm.
Sedišta koja imaju veći razmak između jesu ona u redovima pored vrata za evakuaciju, i ona se ponekad dodatno naplaćuju. Putnici na ovim mestima bi trebalo da budu sposobni da otvore ova vrata u slučaju evakuacije.
Ekonomska klasa se u većini aviona nalazi u njegovom zadnjem delu, dok je kod manjih aviona smeštena u prednjem. Kod aviona koji se koriste za čarter letove cela putnička kabina je konfigurisana kao ekonomska klasa.
U zavisnosti od toga kojom kompanijom putujete razlikuje se i usluga koju ćete dobiti u avionu. Putnicima su na raspolaganju inflight magazini, a u zavisnosti od prevoznika mogu imati i monitor na sedištu ispred.
Namenjen im je i stanadardan obrok i piće, koji takođe zavise od dužine leta. Veoma kratki letovi obično uključuju kafu, sok, neki keks ili kikiriki, a ponekad i sendvič. Srednje dugi let podrazumeva i obrok, koji može biti topao ili hladan. Dugi letovi podrazumevaju i kompleksniji obrok, a nekada i više njih.
Kada je reč o lowcost kompanijama, koje nude samo sedišta ekonomske klase, obroci se ovde posebno naplaćuju i biraju iz kompanijskog menija, a ponekad je moguće unapred poručiti jelo online.
Sve je veći broj kompanija koji pored 3 osnovne klase u avionu nude još jednu, koja je zamišljena kao međuklasa - restriktivna biznis ili povlašćena ekonomska klasa. Ona nosi naziv Premijum ekonomska ili Ekonomska plus klasa. Neke od kompanija koje su je uvrstile u svoju ponudu jesu Air Canada, Air France, British Airways i Cathay Pacfic.
Putnici ove klase na aerodromu imaju privilegije koje nosi biznis klasa, što ponekad uključuje i mogućnost više prtljaga, korišćenje brzih šaltera ili aerodromskih salona. Uživaju i veći komfor pri letu.
Njihova sedišta su veća i udobnija u odnosu na ekonomsku klasu, a takođe su opremljena utičnicama za USB i elektronske uređaje, a imaju i ekrane za prikazivanje sadržaja iz avionskog sistema zabave. Hrana je ovde takođe bogatija.
Kod kompanija koje u svojoj ponudi poseduju prvu klasu, biznis klasa je klasa srednjeg ranga. Ipak, s obzirom na to da pomenuta klasa najvišeg ranga nije toliko česta pojava, biznis klasa je uglavnom najluksuznija.
Kažu da će te se, ako ste jednom leteli ovom klasom, teško vratiti u ekonomsku. Razlog tome je niz benefita koje ova kategorija sedišta nosi, i očigledno veći komfor tokom putovanja. Mnoge avio kompanije nude i specijalno uređen prostor za putnike ove klase, koje služe za opuštanje prilikom čekanja leta.
Kada je reč o sedištima koje nudi avion biznis klasa poseduje drugačiju konfiguraciju istih u odnosu na ekonomsku klasu. Sedišta su veća, šira i udobnija, veći je i razmak između sedišta, kao i razmak između redova.
Ova klasa je obično smeštena u prednjem delu aviona, i od ostatka je odvojena zavesom ili pregradom. U manjim avionima se može nalaziti i pozadi. Sedišta ove klase se kod velikih avio kompanija i u većim avionima mogu oboriti i do 180 stepeni pod blagim nagibom (lie-flat set).
Pojedine avionske linije svojim putnicima biznis klase nude i prevoz do aerodroma, ukoliko žive daleko od njega.
Avionski letovi ne predstavljaju nikakav napor ukoliko letite biznis klasom, a čak mogu biti i užitak. Putnici imaju veći izbor zabave tokom leta i posebnu audio - video opremu u sedištima ispred.
Obroci su ovde višeg kvaliteta, i za razliku od ekonomske klase gde se sve služi u plastičnom posuđu, biznis klasa u avionu nudi obroke servirane u stilizovanom posuđu i sa klasičnim escajgom. Pored predjela, glavnog jela i dezerta na keramičkim tanjirima, ovde takođe služe i šampanjac!
Mnoge avio kompanije svojim putnicima poklanjaju i pakete sa sitnicama koje su im potrebne tokom puta. To su najčešće maska za spavanje, tople čarape, majica za presvlačenje, slušalice, mini pasta za zube sa četkicom, češalj, mali osveživač, vlažne maramice i slične sitnice.
Samo nekolicina avio kompanija, kao što su Air France, American Airlines, Etihad Airlines, JAL, Singapore Air i još nekoliko njih, se mogu pohvaliti time da svojim putnicima nude i najluksuzniji vid prevoza. Kad je u pitanju prva klasa avio karte za njena sedišta su naravno i najskuplje.
First Class, Executive class, Premium Class i Luxury Class su nekoliko naziva ove klase. Ona je moguća jedino u velikim letelicama jer u njima u okviru putničke kabine postoji dovoljno mesta za posebna sedišta izolovana kabinama.
Prva klasa podrazumeva sedišta najnovije tehnologije, koja se rasklapaju pod uglom od 180 stepeni i na jednostavan način se pretvaraju u pravi krevet. Ograđena su posebnim pregradama sa zasebnim audio - video uređajima i priključcima za internet i lap top.
Avio karta kupljena za prvu klasu gotovo da nema pravila ni ograničenja. Možete je promeniti u svakom momentu bez ikakvih doplata. Otkazivanje putovanja je takođe dozvoljeno, a ne traži se ni kupovina unapred.
Osim mogućnosti za potpunu izolaciju i odmor, i toga što pruža ugođaj privatnog leta, mnogi tvrde da prva klasa može slobodno da se poredi sa restoranima od 5 zvezdica. Hranu za putnike ove klase pripremaju najbolji svetski kuvari koji rade za aviokompanije.
Putnicima se obroci služe prema bogatom meniju koji je vrlo pažljivo odabran. Uz redovna posluženja, putnicima su na raspolaganju i luksuzne užine, kao i stalno otvoren bar sa najraznovrsnijim pićima.
Kompanije posvećuju posebnu pažnju putnicima prve klase, pa im je dodeljen vozač koji će ih dovesti do aerodroma, koji će umesto njih obaviti neophodne procedure i ukrcati ih na let. Još jedna pogodnost pojedinih kompanija je usluga prijema prtljaga, kao i isporuke na kućnu ili hotelsku adresu.
Sada kada su vam na raspolaganju sve informacije o tome šta klase u avionu podrazumevaju, preostaje vam samo da rezervišete željenu kartu, spakujete kofere i započnete putovanje. Komfor tokom leta je velika prednost, ali ipak je najbitnija destinacija na koju ste se zaputili, kao i društvo sa kojim putujete.